En god pressemeddelelse skal opfylde minimum et af følgende to kriterier:
Hvis ikke pressemeddelelsen opfylder et af eller begge disse kriterier, bør man undlade at belemre medierne med diverse ligegyldigheder.
Som udgangspunkt viderebringer medierne ikke ligegyldigheder.
Fremgangsmåde
Hvis man til gengæld vurderer, at man har en god historie, bør den selvfølgelig ud til et så bredt publikum som muligt. Et af de medier, hvor der altid er gode muligheder for at få gratis presseomtale, er lokalaviserne - eller ugeaviserne som de også kaldes.
En god pressemeddelelse skal kunne være på en A4-side.
Man bør kun skrive i 2/3 af sidens bredde, og man bør skrive med dobbelt linjeafstand. Det gør man, for at journalisten kan få plads til at rette, redigere og tilføje.
Der skal være navn, tlf.nr. og eventuelt e-mail på mindst en person, som journalisten kan træffe i dagtimerne. Det er de betingelser, man arbejder under som frivillig, ulønnet idrætsleder, at man i et vist omfang skal stå til rådighed i dagtimerne, hvis man ønsker rigelig pressedækning.
Indhold
En pressemeddelelse skal skrives kort, klart, præcist og uden omsvøb.
Meddelelsen skal indeholde beskrivelse af, hvem det drejer sig om, hvad der er sket eller skal ske, hvornår det er foregået eller skal foregå, og hvor det foregår.
Hvis der er tale om noget nyt eller usædvanligt, er der gode chancer for at få det omtalt, og hvis det både er nyt og usædvanligt, er der endnu bedre chancer for at få omtale.
Det vil altid være en god idé at tænke i billeder. Det gør ikke så meget, om de er i sort/hvid eller farve. Det afgørende er, om de er i en god teknisk kvalitet.
Derfor vedlæg billeder.
Når man har klargjort pressemeddelelsen, bør man overveje afleveringsformen:
Skal det ske personligt, på diskette, pr. brev, telefon, telefax eller e-mail?
Det beror på lokale forhold, men under alle omstændigheder letter man journalistens arbejde, hvis teksten afleveres i elektronisk form.
Men dermed er arbejdet ikke slut. Den strategisk arbejdende idrætsleder følger op på pressemeddelelsen ved f.eks. at ringe og spørge journalisten, om han har modtaget pressemeddelelsen, og om han har læst den.
Derefter kan man ikke gøre ret meget mere, men man må altid acceptere en vis spildprocent. Man bør i mange tilfælde erklære sig tilfreds, hvis 80-90% af pressemeddelelserne bliver bragt i en eller anden form.
Der er trods alt tale om gratis omtale, og medierne er ikke forpligtet til at give idrætslivet gratis omtale.
Danske distrikts-, lokal- og ugeaviser kan findes på MediaVejviseren
Lokalradioer findes i »Radio-tv håndbogen«, som fås hos Hartvig Media, Hovedvejen 17, Box 112, 8900 Randers, telefon 70 222 222 eller e-mail hartvig@wmr.dk
Danmarks Idræts-Forbunds Medie-manual fås på telefon 43 26 20 60, e-mail: gitte.nielsen@dif.dk Her fås også emnehæftet PR – bliv synlig.
Pressekontakter | |||
Medie | Telefon | Fax | |
Ritzaus Bureau | 33 30 00 00 | 33 30 00 80 | ritzau@ritzau.dk |
Berlingske Tidende | 33 75 75 75 | 33 75 20 66 | sporten@berlingske.dk |
B.T. | 33 75 75 33 | 33 75 73 75 | pbr@bt.dk |
Ekstra Bladet | 33 11 13 13 | 33 14 10 00 | sport@eb.dk |
Fyns Amts Avis | 62 21 46 21 | 62 22 81 29 | post@fynsamtsavis.dk |
Fyns Stiftstidende | 66 11 11 11 | 63 15 12 19 | sporten@fyens.dk |
Jydske Vestkysten | 79 12 45 00 | 75 13 62 62 | sporten@jv.dk |
Jyllands-Posten | 87 38 38 38 | 87 38 32 95 | sport@jp.dk |
Politiken | 33 11 85 11 | 33 11 81 14 | sporten@pol.dk |
Ålborg Stiftstidende | 99 35 35 35 | 99 35 33 75 | nordjyske@nordjyske.dk |
Århus Stiftstidende | 87 40 10 10 | 87 40 14 14 | sport@stiften.dk |
DR TV Sport | 35 20 49 00 | 35 20 49 18 | tvsport@dr.dk |
Tekst-TV Sport | 35 20 45 75 | 35 20 46 46 | sportmaster@dr.dk |
TV2 - Sporten | 65 91 12 44 | 65 91 56 14 | |
DR Radiosporten | 35 20 64 97 | 35 20 64 86 | radiosporten@dr.dk |