København d. 21/4 2009

 

Vedr. Protest over kampprogram ved JDM i Kolding, samt

Vedr. Håndseedning og behandlingstid af protester

 

Projektgruppen Regeladministration har modtaget en protest der er underskrevet af 9 klubber (Bilag 1). Protesten vedr. programplanlægningen for Junior DM i Kolding. I protesten angives det at der er for mange juniorer der får 3 kampe. Det fremgår af Regler for Juniorturneringer §3.3 D at "Det tilstræbes at hver spiller får 4 kampe..." Af protesten er det listet at der i 7 rækker er spillere der får 3 kampe. Projektgruppen Regeladministration vil i den henseende påpege at der er faktuelle fejl i protesten, da der i DU11 er 11 tilmeldte og ikke 14 som angivet samt i PU13 er 12 tilmeldte og ikke 14 som angivet. Projektgruppen Regeladministration har som reglerne foreskriver kontaktet turneringsarrangøren, og forespurgt til de påpegede punkter. Turneringslederen orienterede Projektgruppen Regeladministrationen om at der i DU19 og DU17 er indkommet afbud, hvorfor turneringsstrukturen her ændres, således at der bliver spillet puljer.

Projektgruppen Regeladministration vurdere at der dermed med de givne forhold er tilstræbt at give spillerne 4 kampe i puljerne DU17, DU19, PU15 og PU17. Af reglerne fremgår det ikke hvad årsagen er at det skal tilstræbes at der spilles 4 kampe. I PU19, med kun 4 tilmeldte, finder Projektgruppen Regeladministration derfor ikke at det er sportsligt berettet at skulle spiller mere end én gang mod samme spiller, derfor vurderes denne pulje også at være tilstræbt rimeligt nok. I DU11 og PU13, hvor der er hhv. 11 og 12 tilmeldte, finder Projektgruppen derimod at det ikke er tilstræbt at give alle spillere 4 kampe. Derfor skal disse afvikles som puljer frem for monradstrukturen.

Projektgruppen vil i denne sammenhæng gøre opmærksom på, at reglerne ikke er klare på dette område, for hvis man konsulterer "vejledningerne" som ikke er officielt godkendte, men dog nævnt i reglerne, så fremgår det at netop monradstrukturen som angives uhensigtsmæssig i protesten, er angivet som kvalitetsmæssig høj. Ligeledes fremgår det ikke klart hvordan indplacering af seedede spillere skal foregå i puljerne, hvorfor der kan opstå uhensigtsmæssigheder. At der henvises til at man "evt." kan benytte vejledningerne på en hjemmeside, der ikke er underlagt DSqF's myndighed, er ligeledes uhensigtsmæssigt, da det ikke fremgår hvorledes beslutningerne for de forskellige anbefalinger foregår og er rodfæstet.

Projektgruppen Regeladministration vil ligeledes komme ind på Håndseedning, idet der ved henvendelsen til Turneringsledelse blev forespurgt til dette. Forbundskontoret har i samråd med Landstræneren håndseedet Lau Ulrik Kiehn til at skulle seedes 2'er. Dette finder Projektgruppen Regeladministration er en urimelig seedning. Ikke som sådan ud fra et sportsligt niveau, da Projektgruppen Regeladministration ikke kan forholde sig til dette. Men da de 2 øverste på juniorranglisten er a-point, og derfor er deres interne seedning udelukkende sket på baggrund af hvem der havde tilmeldt sig først til turneringen. Derfor finder Projektgruppen Regeladministration ikke at en sådan håndseedning er rimelig, og vurdere at Lau Ulrik Kiehn bør seedes 3'er på den baggrund. Ligeledes blev håndseedningen først fremsendt efter det midlertidige program var offentliggjort, hvorfor en ændring af seedningen burde være sket ved indsendelse af en protest. Reglerne på dette område er ej heller klare, idet det fremgår af reglernes §3.3 C at:

"I særlige situationer, hvor en potentiel medaljetager åbenlyst er placeret meget lavt på Junior Squash Ranglisten, kan Dansk Squash Forbund i samråd med rundens turneringsledelse foretage en såkaldt håndseedning.

En håndseedning foranlediges af forbundskontoret og betyder at deltageren administrativt opgraderes fra den seedning vedkommendes lave placering på Junior Squash Ranglisten ellers ville have givet, til en seedning svarende til deltagerens styrke, og håndseedningen foretages af forbundskontoret i samarbejde med Landstræneren"

Turneringsledelse burde jf. første afsnit have været taget med på råd, men ikke jf. andet afsnit. Ligeledes omtales en turneringsledelse for den pågældende runde, men da der omtales JDM, så må det formodes at det er ledelsen for Junior DM der menes.

Projektgruppen Regeladministration blev ligeledes forespurgt omkring tilmelding af ledere. Projektgruppen Regeladministration finder at det bør defineres mere fast hvad der menes med en leder, da det ikke er rimeligt at enkelte klubber tilmelder ligeså mange ledere som der er deltagere fra den pågældende klub.

 

Projektgruppen Regeladministration vil endelig opfordre en kommende projektgruppe der skal arbejde med reglerne til at ændre i behandlingstiden. Projektgruppen Regeladministration er som de fleste andre organer under Dansk Squash Forbund baseret på frivillige kræfter, hvorfor det ikke er rimeligt at man bliver pålagt at bearbejde en protest på mindre end én arbejdsdag.

Denne afgørelse kan inden 4 uger ankes til DSqF's appeludvalg (se www.dsqf.dk).

Pva.

Projektgruppen Regeladministration.

Bo C. Christiansen


 

Bilag 1

Hermed indgives protest mod det netop offentliggjorte program for junior DM 2009 i Kolding.

Protesten er indmeldt af

 

Per Eckert, Silkeborg Squashklub

Claus Rosenløv Jensen, KSK

Erling Engelund, Sport92

Søren Pedersen, Thy

Jan Laursen, Åbyhøj

Bo S. Jensen, Struer

Jan Borgen, Nordkysten

Lars Guldbrandt, Birkerød Squashklub

 

Protesten går på, at turneringsprogrammmet ikke har tilstræbt at give flest mulige spillere 4 kampe eller flere, som det fremgår af JGP-reglerne, at det skal tilstræbes.

 

Det er første gang i denne sæson, hvor det ikke er lykkes turneringsarrangøren at lave et program, som har tilgodeset flest mulige spillere med 4 kampe, hvilket er sket i sæsonens 6 tidligere afholdte JGP'ere.

Det er ikke på grund af manglende banekapacitet at reglerne ikke er tilstræbt overholdt, da fredagsprogrammet har sidste kamp til start kl. 21.40, og om lørdagen er sidste kamp til start programsat til kl. 16.30.

Havde der ikke været banekapacitet og havde det været tilstræbt at give flest mulige 4 kampe, så var denne protest aldrig blevet skrevet.

Formålet med JGP-reglerne og denne tilstræbelse med 4 kampe er, at alle deltagere til JGP'ere og JDM skal have flest mulige kampe, og det er blevet endnu vigtigere med 4 kampe eller flere, efter pointtildelingen nu sker efter PAR-score. Kampene har ca. i gennemsnit taget 25 min. i de 6 foregående JGP'ere i denne sæson.

 

I rækkerne:

 

DU11 får 11 ud af 14 spillere kun 3 kampe - kunne laves som puljer og dernæst nye puljer

DU17 får 3 ud af 15 spillere kun 3 kampe - kunne laves som puljer og dernæst nye puljer

DU19 får 8 ud af 12 spillere kun 3 kampe - kunne laves som puljer og dernæst nye puljer

PU13 får 8 ud af 14 spillere kun 3 kampe - kunne laves som puljer og dernæst nye puljer

PU15 får 3 ud af 19 spillere kun 3 kampe - kunne laves som puljer og dernæst nye puljer

PU17 får 8 ud af 8 spillere kun 3 kampe - kunne laves som to puljer med 4 i hver og nr. 1, 2 osv. i hver pulje efter puljen spiller placeringskamp

PU19 får 4 ud af 4 spillere kun 3 kampe - dobbeltpulje

 

Det er i alt mindst 45 spillere som kun får 3 kampe, og det er meget utilfredsstillende.

En afvisning af denne protest kan man frygte vil medføre, at fremtidige arrangører vil planlægge programafviklingen med 3 kampe, hvis det er det som er nemmest at lave program til, i stedet for at tage hensyn til spillerne, og så ofre tiden på at lave et program som giver flest mulige spillere 4 kampe.

Det kan kun frygtes, at det vil få færre spillere til fremover at tilmelde sig til JGP'ere og JDM.

Endvidere er programstart sat til 17.00, og det er gjort ud fra den begrundelse, at det i indbydelsen fremgik, at hvis der var mange spillere, så ville kampstart blive tidligere end kl. 18.

Der er heller ingen begrundelse for at starte kl. 17, da der ikke er flere spillere end til JGP'erne i Herlev, Sport92 og OSC, hvor der var kampstart kl. 18.00. Kolidng har lige så mange baner til rådighed som disse arrangørerer, så det vil vi også protestere over.

På vegne af Per Eckert, Claus Rosenløv Jensen, Erling Engelund, Søren Pedersen, Jan Laursen, Bo S. Jensen, Jan Borgen og Lars Guldbrandt

Hilsen

Lars Guldbrandt

elzbieta 21-04-2009

Nyheder

15. december 2015
er forlænget til den 17. december 2015
11. december 2015
Deadline for tilmelding den 13. december!
10. december 2015
den 8.-9. januar 2016
10. december 2015
Birkerøds holdopstilling i kamp 4550
2. december 2015
Referat fra DSqF budgetmøde kan læses her
Sponsorer Sponsorer Dunlop