Hvordan kan vi i fællesskab gøre DSqF bedre?

Kære danske squashklubber.

Det forløbne år har været problematisk – både for forbund og klubber. Fratræden af landstræner og idrætskoordinator har efterladt forbundets bestyrelse med endnu større byrder end tidligere. Samtidig blev bestyrelsen efter sidste års repræsentantskabsmøde reduceret til kun 6 personer, hvilket også smitter af på bemandingen i forbundets udvalg. Vi må derfor i bestyrelsen erkende, at det har været endog meget vanskeligt at yde en tilfredsstillende service over for forbundets klubber – information er udsendt for sent, sagsbehandlingen i udvalgene har været langsommelige, og meget mere – alt sammen primært på grund af, at der er alt for få skuldre til at løfte opgaverne.

Den omstændighed, at arbejdsbyrden i bestyrelse og udvalg har været uforholdsmæssig stor – der er trods alt tale om frivilligt arbejde – har, ikke overraskende, gjort det umuligt at formå squashinteresserede udefra til at træde ind i arbejdet.

I bestyrelsen har vi derfor drøftet, om en ændring af organisationen i Dansk Squash Forbund vil kunne gøre det mere tillokkende at tage del i forbundsarbejdet. Hovedmålsætningen skulle være at gøre det arbejde, der skal udføres i det enkelte udvalg mindre end i dag. Og det kan efter vor mening kun gøres ved en organisation, der indebærer:

Flere udvalg – men med mere begrænset arbejdsbyrde

Klik her for at se vore tanker på tryk. De vigtigste ændringer ligger i det nuværende "Elite- og uddannelsesudvalg", der har været voldsomt belastet i det forløbne år. I forslaget har vi ganske enkelt opsplittet dette udvalg i en række mindre (og mindre krævende) udvalg. (Man kan se i diagrammet, hvad vi forestiller os, de enkelte udvalg skal have som ansvarsområde).

Talentudvalg, Juniorudvalg samt Bredde- og udviklingsudvalg arbejder tæt sammen med et Uddannelsesudvalg, som herved bliver et selvstændigt udvalg.

Der er selvfølgelig intet til hinder for, at en person kan sidde i flere udvalg.

Fra bestyrelsens side vil vi meget gerne have drøftet forslaget på repræsentantskabsmødet (budgetmødet) i slutningen af november. Gerne, så ændringen kan træde i kraft med det samme. Vi vil endvidere sætte meget stor pris på, at man i klubberne overvejer, hvem man kan bidrage med i bestyrelsen og/eller de fremtidige udvalg, der som nævnt vil få mindre arbejdsbyrde end i dag – og dermed forhåbentlig også vil være mere attraktive at deltage i. Såvel bestyrelses- som udvalgsarbejde er ulønnet.

I perioden frem til budgetmødet hører vi gerne bemærkninger og gode forslag. Ellers på et forhåbentligt konstruktivt gensyn søndag den 24. november. Materialet til budgetmødet udsendes inden længe.

tkl 28-10-2013

Nyheder

15. december 2015
er forlænget til den 17. december 2015
11. december 2015
Deadline for tilmelding den 13. december!
10. december 2015
den 8.-9. januar 2016
10. december 2015
Birkerøds holdopstilling i kamp 4550
2. december 2015
Referat fra DSqF budgetmøde kan læses her
Sponsorer Sponsorer Dunlop